top of page

Vytvorte dokonalé

Spomienky. Nálady. Momenty.

​Čo je aroma marketing?

Aroma marketing je strategické využitie vône s cieľom ovplyvniť správanie zákazníka.

V LA NOTA rozumieme, že pri kontakte so zákazníkom je dôležitý nielen prvý dojem, ale aj ten posledný, ktorý je dlhotrvajúci. A použitie tej správnej vône výrazne podporuje vznik prostredia, kde sa zákazníci cítia uvoľnení, pohodlne, no zároveň plní energie a elánu, čo dokazujú aj viaceré výskumy. V takýchto priestoroch ľudia jednoduchšie, priam prirodzene, prijímajú nákupné rozhodnutia. Aj vám môžeme pripraviť riešenie šité na mieru, od vytvorenia tej správnej atmosféry až po neutralizáciu nežiaducich pachov.

Prečo využívajú luxusné, veľké a úspešné značky aroma marketing?

Úspešné značky spája niekoľko princípov, ktoré majú spoločné. Jedným z nich je určite to, že sa odlíšili od konkurencie, spravili niečo inak a zo svojho produktu či služby spravili ZÁŽITOK. Originálny aroma marketing vie sprostredkovať presne tento efekt, pretože zážitok sa odohráva na emocionálnej úrovni, mimo logiky - a je to práve vôňa, ktorá obchádza logické centrá a spúšťa alebo vytvára rôzne emócie.  Úspešné značky používajú aroma marketing pretože:

zvyšuje zapamätateľnosť značky

zlepšuje duševnú pohodu zákazníkov aj personálu

naväzuje hlbšie puto s produktom, službou či zákazníkom

zlepšuje image brandu

zvyšuje čas strávený v obchode

zvyšuje obľúbenosť a tendenciu zákazníka k návratu

zvyšuje mieru impulzívnych nákupov

Vplyv aroma marketingu skúmajú mnohé vedecké štúdie. Čo je však dôležitejšie, je overený praxou mnohých značiek.

Aroma marketing vytvára jedinečnú vôňu, ktorá je spojená so značkou, čo zaisťuje silnú a rozpoznateľnú identitu značky. Vôňu si dokáže človek zapamätať prakticky na celý život, narozdiel on vizuálnych či sluchových vnemov.

Posilnenie identity značky

Príjemné vône robia prostredie príťažlivejším, vďaka čomu sa zákazníci cítia pohodlnejšie a zostávajú dlhšie. Vôňa v miestnosti určuje celkovú atmosféru a zlepšuje zákaznícky zážitok. Príjemná vôňa môže viesť k vyššej spokojnosti zákazníkov a môže mať pozitívny vplyv na nákupné správanie.

Vylepšená zákaznícka skúsenosť

Aké sú výhody aroma marketingu pre firmy a značky v podaní LA NOTA?

Príjemné vône môžu pozitívne ovplyvniť nákupné správanie, čo vedie k vyšším predajom a obratu. Toto tvrdenie preukuázali niektoré štúdie, ale najmä prax.

Zvýšený predaj

Vône sú úzko späté s emóciami a spomienkami, čo pomáha vytvárať silné citové väzby so zákazníkmi.

Emocionálne spojenie

Vôňa ušitá na mieru sa môže stať neoddeliteľnou súčasťou identity vašej značky, ktorá dodá vášmu obchodnému priestoru jedinečný charakter. Táto charakteristická vôňa môže na zákazníkov zanechať nezmazateľný dojem a prispieť k silnému putu k značke. To je obzvlášť efektívne v prípade značiek, ktoré kladú veľký dôraz na zákaznícku skúsenosť, ako sú maloobchod, pohostinstvo a luxusné značky. V zásade však neexistuje priestor, ktorý by nevedel benefitovať z aroma marketingu.

Spoločnosti, značky aj vaša konkurencia neustále hľadajú jedinečný „faktor X“, ktorý ich odlíši ich ponuku, produktov či služieb iných a dá im konkurenčnú výhodu. V tomto môže aroma marketing zohrať prekvapivo silnú úlohu.

Sila vône: priama cesta do podvedomia zákazníka

Výskum ukázal, že vôňu si dokáže človek vybaviť s vysokou presnosťou aj po veľmi dlhom čase narozdiel od vizuálneho vnemu.

Vedeckými štúdiami dokázané účinky aroma marketingu

2x viac času strávia zákazníci vo voňavých ako v nevoňavých priestoroch.
(Galeries Lafayette, Scent search)

40% zlepšenie nálady zákazníkov prináša vôňa. Zlepšenie nálady si potom zákazník spojí s vašou značkou, službou či produktom.​ (Sense of Smell Institute)

34% nárast tržieb keď bola v obchode aplikovaná vôňa.
(M. Lindstrom 2010, Brand Sense)

84% zákazníkov je ochotných zaplatiť viac za služby alebo produkty pokiaľ je prítomná vôňa. (HIRSCH (1999) - Smell & Taste Treatment and Reasearch Foundation)

95% nákupných rozhodnutí robíme podvedome, čiže na základe emócií. Vôňa priamo vplýva na emočnú pohodu a preto je kľúčom do podvedomia zákazníka.
(Prof. Zaltman, 2003)

Správne zvolená vôňa slúži ako neviditeľný, ale vnímateľný prvok, ktorý môže výrazne ovplyvniť spôsob, akým je váš biznis, priestor alebo značka vnímaná či prežívaná. Navyše, správne nastavený aroma marketing môže tiež prispieť k pohode a produktivite vašich zamestnancov. Výskum vôní ukázal, že niektoré vône môžu zlepšiť náladu, znížiť stres a zvýšiť koncentráciu. Vnesením príjemnej a stimulujúcej vône do pracovného prostredia môžete vytvoriť pozitívnejšiu a produktívnejšiu pracovnú atmosféru.

Je aroma marketing skutočne efektívny?

Áno, ak priestor vonia tým správnym spôsobom, vytvárate u zákazníkov dobrý dojem a dobrý pocit - ten si potom zákazník spojí s vašou značkou či priestorom. Výskum ukázal, že používanie vôní môže zlepšiť mnohé aspekty - v niektorých prípadoch sa jedná o dramatické výsledky. Zopár zaujímavých neurofaktov:

čuch je najcitlivejším zmyslom

čuch je najviac prepojený s pamäťou

čuch okamžite vytvára trvalú spomienku

spomienka na základe vône môže pretrvať celý život

príjemná vôňa zlepšuje náladu

vône  účinne znižujú stres a nepohodu

Vôňa môže byť vašim najsilnejším marketingovým nástrojom. Spoľahnite sa na naše profesionálne a originálne riešenia.

Neuroveda a aroma marketing

Najviac podceňovaný zmysel, náš čuch a emócie sú neoddeliteľne spojené vďaka jedinečnej ceste, ktorú molekuly vône prechádzajú v našom mozgu. Keď vdychujeme vôňu, tieto molekuly sa dostanú priamo do limbického systému, nášho centra kontroly emócií.

Na rozdiel od iných zmyslov má čuch priamu linku k emocionálnym a pamäťovým centrám mozgu.

Amygdala, súčasť tohto systému, hrá ústrednú úlohu pri spájaní vôní so špecifickými emóciami a spomienkami. Výsledkom je, že vône môžu vyvolať silné emocionálne reakcie a preniesť nás späť do dávno zabudnutých momentov s úžasnou jasnosťou. Či už je to vôňa čerstvo upečeného chleba alebo pokosenej trávy, ktorá vyvoláva spomienky na dom starej mamy, alebo vôňa levandule navodzujúca upokojujúce pocity, vône môžu byť veľmi silné a emotívne.

Často kladené otázky

  • Aroma marketing je strategické využitie vône s cielom ovplyvniť správanie zákazníka.

     

    Keďže správanie zákazníka je prakticky vždy emocionálne (95%) a veda dokázala, že na emócie zasa vplývajú vône (75%) - je práve vôňa tým najlepším marketingovým nástrojom, ktorý ovplyvňuje konanie zákazníkov. 

  • Najviac podceňovaný zmysel, náš čuch a emócie, sú neoddeliteľne spojené vďaka jedinečnej ceste, ktorú molekuly vône prechádzajú v našom mozgu. Keď vdychujeme vôňu, tieto molekuly sa dostanú priamo do limbického systému, nášho centra kontroly emócií.

    ​ 

    Na rozdiel od iných zmyslov má čuch priamu linku k emocionálnym a pamäťovým centrám mozgu.

    ​ 

    Amygdala, súčasť tohto systému, hrá ústrednú úlohu pri spájaní vôní so špecifickými emóciami a spomienkami. Výsledkom je, že vône môžu vyvolať silné emocionálne reakcie a preniesť nás späť do dávno zabudnutých momentov s úžasnou jasnosťou. Či už je to vôňa čerstvo upečeného chleba, ktorá vyvoláva spomienky na dom starej mamy, alebo vôňa levandule navodzujúca upokojujúce pocity, vône môžu byť veľmi silné a emotívne.

    V porovnaní s inými zmyslami má podceňovaný čuch osobitný vplyv na naše emocionálne životy a pohodu. Stručne povedané, vôňa je oveľa viac ako len zmyslový zážitok; je to hlboká emocionálna cesta.

  • Ak priestor vonia tým správnym spôsobom, vytvárate u zákazníkov dobrý dojem a dobrý pocit. Výskum ukázal, že používanie vôní môže zlepšiť mnohé aspekty - v niektorých prípadoch sa jedná o dramatické výsledky. 

    • zlepšite duševnú pohodu zákazníkov aj personálu

    • zvýšte zapamätateľnosť značky

    • naviažte hlbšie puto s produktom, službou či zákazníkom

    • zlepšite image brandu

    • zvýšte čas strávený v obchode

    • zvýšte obľúbenosť a tendenciu zákazníka k návratu

    • zvýšte mieru impulzívnych nákupov

  • Neexistuje univerzálna odpoveď. Ideálna vôňa sa líši v závislosti od produktu, služby a kontextu. Napríklad v kaviarni to môže byť vôňa kávy či pečiva. V zábavnom parku pre deti môže zasa sladká vôňa zvýšiť predaj občerstvenia.

    Je nevyhnutné, aby zvolená vôňa doplnila značku a ponúkané produkty - musí korešpondovať s celým brandom. Spolupráca s LA NOTA môže pomôcť prispôsobiť vônu na mieru vašej firme. Kontaktujte nás pre výber správnej vône.

  • Proustov efekt nesie meno známeho francúzskeho spisovateľa, Marcela Prousta. Odkazuje na fenomén, kedy určité vône, chute alebo zvuky môžu vyvolať spontánne spomienky z našej minulosti. Takéto spomienky nás môžu náhle a veľmi intenzívne preniesť späť minulosti a vybaviť si pocity, miesta či okamžiky, na ktoré sme už dávno zabudli.

     

    Efekt je pomenovaný podľa známej scény zo spisovateľovho románu Hľadanie strateného času, kedy chuť madeleinského koláča, namáčaného do čaju, vracia rozprávača do detstva.

  • Áno, v dnešnej dobe je ich nespočetne veľa. 

bottom of page